Існує багато способів монетизувати свої проекти. Але який спосіб краще? Під “краще” я маю на увазі отримання максимального прибутку.
Для початку розглянемо існуючі перевіренні способи монетизації. Цю класифікацію я визначив самостійно, тому вона може відрізнятися від тих, що ви бачили раніше.
Плата за користування
Найпростіший спосіб тупо зробити проект платним для користування. Даєш можливість купити ключ/ліценцію/допуск або робиш продаж через якусь платформу по типу Steam. Можна зробити пробний період або без нього.
Переваги цього способу:
- Простота в реалізації. Не потрібно витрачати додаткові зусилля на монетизацію.
- Від кожного користувача гарантовано отримуєш дохід.
- Після оплати, користувач отримає повну версію продукту. Не потрібно штучно робити обмеження задля монетизації.
Недоліки цього способу:
- Може відштовхнути потенційних користувачів, які просто не люблять платні продукти.
- Змушуємо людей платити за те, що їм може не сподобатися або не підійти. Доведеться розробити механізм пробного періоду і повернення коштів.
- Проектом буде користуватися мало користувачів, будемо отримувати менше зворотнього зв’язку.
Про-версія
Проект має обмежену безкоштовну версію і платну повну про-версію. Це може називатися як завгодно: про, віп, преміум версія проекту.
Іноді замість додаткових можливостей робиться штучне обмеження або навіть штучна незручність, яку пропонують усунути про-версією проекту. Наприклад, показ реклами, ліміти, затримка в часі.
Переваги цього способу:
- Даємо можливість користуватися проектом безкоштовно, хоч і обмеженою версією. Це зменшить поріг входу.
- Безкоштовною версією буде користуватися багато користувачів, це багато зворотнього зв’язку.
- Даємо змогу спробувати продукт перед покупкою повної версії.
Недоліки цього способу:
- Додаткові витрати на розробку про-версії. Фактично доведеться розробляти два проекта в одному. Про-версія буде мати окремий фунціонал, над яким треба буде працювати окремо.
- Користувачі безкоштовної версії не будуть приносити жодного доходу.
- Якщо користувачам будуть цікаві саме можливості про-версії, тоді проект фактично буде виглядати, як платний.
Донат
Повністю безкоштовний проект для всіх. Дохід отримуєш від користувачів, які від щирого серця хочуть підтримати проект у вигляді пожертвувань.
Переваги цього способу:
- Безкоштовні проекти мають додаткову привабливість.
- Проект буде розроблятися в інтересах саме користувачів, оскільки від них поступає фінансування.
- Даємо змогу користуватися проектом безкоштовно. Дохід будемо отримувати від тих, хто на свою суб’єктивну думку вважає, що ми йому допомогли і за це варто заплатити.
- Багато користувачів, багато зворотнього зв’язку.
- Простота в реалізації. Не потрібно витрачати додаткові зусилля на монетизацію.
Недоліки цього способу:
- Мала частка користувачів буде жертвувати гроші.
- Для користувачів немає активного стимулу для пожертвування.
Порівняння способів монетизації
Насправді, вищезгадані способи монетизації демонструють три сегмента загального градієнта монетизації. Ми просто кладемо весь-весь фунціонал проекту в ряд і розділяємо їх на дві групи. Все, що ліворуч - безкоштовно, а праворуч - платно. В залежності від того, де ми поставили лінію розмежування, ми отримаємо свій унікальний спосіб монетизації.
Спосіб монетизації “донат” буде працювати гірше за хоча би мінімальну про-версію. Це моя особиста думка. Винагороду давати потрібно, принаймні, декоративну. Однак, якщо з цим переборщити, тоді ми фактично отримаємо платний проект, а це теж погано. Тобто крайнощі - погано, але де саме краще поставити планку монетизації?
Ітеративний метод монетизації
Якщо і існує закон, який допоміг би визначити найкращу монетизацію, то він мені невідомий. Нам залишається визначати це шляхом проб і помилок. І я пропоную такий алгоритм:
-
Крок перший. Ми забуваємо про монетизацію і просто робимо проект. Набираємо аудиторію. Створюємо цінний фунціонал.
-
Крок другий. Ми створюємо початкову про-версію продукту, яка нічим не відрізняється від звичайної версії, окрім позначки для про-користувачів. По суті, ми отримали спосіб монетизації близький до “донат”, але користувачі вже матимуть хоч якийсь стимул купити про-версію - отримати про-позначку.
-
Крок третій. Поступово переносимо в про-версію все більше фунціоналу проекту. Робимо це до тих пір, поки це підвищує прибуток. Якщо після переносу чергового функціоналу прибуток падає або ніяк не зміються, тоді повертаємо фунціонал назад в безкоштовну версію і пробуємо перенести інший функціонал.
-
Крок четвертий. Зупиняємося на тому моменті, коли перенос фунціоналу в про-версію перестав підвищувати прибуток. Ми досягли кращого рівня монетизації.
-
Крок п’ятий. Покращуємо, змінюємо, додаємо новий функціонал в проект. І знову пробуємо виконати третій крок.